2020 was als gevolg van de wereldwijde pandemie een bizar jaar. Hoe is het jou vergaan? En welke belangrijke lessen heb je getrokken uit deze hectische periode?
Voor veel bedrijven gold dat de gemaakte jaarplannen in de la konden. Personeel moest gedwongen thuiswerken, waardoor samenwerken plotsklaps via schermen moest gebeuren. Een heftige verandering in de vraag naar producten en diensten. Supply Chains die verstoord werden door verlies van capaciteit in de productieketen. ‘All Hands on Deck’, was het motto. Hoewel we al langere tijd spreken van een VUCA wereld (Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous), was het in het afgelopen jaar VUCA in optima forma.
Ongetwijfeld heb jij jouw medewerkers gevraagd om maximale flexibiliteit en inzet te tonen om de organisatie veilig door de woelige baren te varen. Misschien heb je ze wel gevraagd andere taken uit te voeren, die normaal door andere collega’s werden gedaan, maar die door hun thuissituatie daar nu minder goed toe in staat waren. Je hebt je medewerkers gevraagd creatieve oplossingen te implementeren voor de steeds weer nieuwe uitdagingen, die de omstandigheden met zich meebrachten. Misschien heb je zelf sneller dan anders besluiten genomen. Of meer vrijheid gegeven aan teams om zo de noodzakelijke snelheid te kunnen maken. De daadkracht van de teams nam hierdoor toe.
Het kantelpunt
Halverwege 2021 zien we gelukkig dat het veel bedrijven gelukt is om de onderneming weer in rustig vaarwater te brengen. De schokgolven van de pandemie lijken hun kracht langzaam te hebben verloren en de Nederlandse economie draait in veel sectoren weer op volle toeren.
En nu? Nu de relatieve rust is teruggekeerd, de geleden pijn naar de achtergrond verdwijnt, wat doe jij? Ga je weer terug naar het ‘oude’ normaal? Of heeft het afgelopen jaar je het inzicht gebracht dat het ook anders kan? Wil je de getoonde flexibiliteit, inzet, creativiteit en snelheid vasthouden? Wil je een organisatie die altijd in staat is om ‘veranderkrachtig’ en slagvaardig te opereren? Wat is daar dan voor nodig?
Een organisatievorm die gebaseerd is op de principes van hiërarchie, sterk management en control, heeft in het verleden bewezen dat het weliswaar zeer betrouwbaar is, maar ook aanzienlijk minder snel aan te passen is. Een cultuur van veranderen en bewegelijkheid is in zo’n omgeving moeilijk te realiseren. Dit wordt ook bevestigd door het merendeel van CEO’s.
Word veranderkrachtig door sterke teams
Maar stel je eens voor dat jouw organisatie gebaseerd is op autonoom opererende teams. Teams waarin verschillende disciplines en talenten samen komen om bedrijfsprocessen snel en effectief uit te voeren. Teams die een grote mate van autonomie kennen en als geen ander snappen wat de onderlinge afhankelijkheid is. In het eigen team en ook met andere teams. Ze beschikken over de relevante data en informatie, kunnen elkaar en elkaars kennis moeiteloos vinden omdat ze worden ondersteund door de laatste technologische middelen. Bovendien worden die teams ondersteund door de leiders in de organisatie, die hen stimuleren om het maximale uit hun talenten te halen. Deze leiders komen niet met oplossingen, richtlijnen of erger nog berispingen, ze bieden veiligheid, stellen positief geformuleerde vragen en geven tips. Kortom, we hebben het hier over een organisatie waarin het hart klopt. Het hart klopt in de medewerkers, de teams en de leiders die de medewerkers helpen succesvol hun talenten in te zetten en te ontwikkelen! En omdat je medewerkers je organisatie ‘zijn’, zal dit als een magneet werken om nieuwe talenten aan te trekken, en bovendien zal het een stevig positief effect hebben op de business resultaten en het innovatieve vermogen.
Je staat, net zoals veel andere leiders, voor een belangrijke keuze. Terug naar zoals het was, of…
transformeren. Beginnen aan een reis. Een reis waarbij de ontwikkeling van medewerkers en organisatie centraal staat in het licht van een inspirerende bestemming!
Het vraagt moed, dat zeker! Het afgelopen jaar heeft echter laten zien dat het anders kan en sterker nog, we zijn ervan overtuigd dat de tijdsgeest erom vraagt. Na de pandemie komen we niet persé in the Roaring 20’s, maar in the Transition 20’s.
Upane helpt medewerkers en organisaties door het terugbrengen van de menselijke maat (humanizing strategy). Omdat wij geloven dat mensen het verschil maken. Wij stellen medewerker- en organisatieontwikkeling centraal. Wij begeleiden organisaties en individuen bij het realiseren van hun (persoonlijke) bestemming en transformatie. Samen iedere dag een stap verder!