Velen zullen herkennen dat verandering vraagt om een heldere richting. De meerderheid zal aanvullen dat het niet enkel helderheid vraagt, maar inspirerend en motiverend dient te zijn. En sommigen zullen zeggen dat in deze tijd, verandering de enige constante is, dus waarom energie steken in het definiëren van een strategie?
Wij geloven dat we hier wellicht te maken hebben met een definitie probleem. Strategie draait om het maken van keuzes; trade-offs maken die anderen die niet kunnen of willen maken. Strategie gaat over het expliciet aansturen wat niet te doen en wie niet te bedienen. Oh, en veelgemaakte fout, maar strategie gaat zeer zeker niet over de beste in iets zijn. Dus als je mee gaat in de definitie van strategie die draait om het maken van keuzes; dan is dit voor iedere organisatie relevant. Zelfs, of misschien wel juist, als je je in heftig vaarwater bevindt.
Dus, weet je werkelijk, deep-down, wat jouw organisatie onderscheidt? Hoe je waarde toevoegt voor klanten en consumenten? Dit draait niet om mooie proza, maar om daadwerkelijk anders inrichten van jouw waardeketen. Als jouw organisatie geen specifieke trade-offs maakt die anderen niet kunnen maken, dan heb je per definitie geen competitive edge. En als jij de antwoorden op deze vragen kent, kent jouw middle management ze ook? En alle medewerkers? Ja? Dit is een goed begin. Het succes komt wanneer iedere medewerker begrijpt hoe deze strategische keuzes en trade-offs invloed hebben op hun dagelijkse werkzaamheden en beslissingen.
Wij geloven dat je enkel beweging kunt brengen als je strategie voldoet aan 5 voorwaarden. De 5 S; simple, sound, structured, shared & stimulating
- Keep it simple
Het verschil maken draait om je grenzen kennen, weten wie niet te bedienen. Vele organisaties proberen alles voor iedereen te zijn, maar belanden eigenlijk in een niets voor niemand spel. Dus, keep it simple, maak enkele scherpe keuzes, houd focus.
- Structurally Sound
Een strategie resoneert als het totale plaatje klopt; het verbindt dat wat buiten gebeurt met dat wat binnen gebeurt. Het erkent dat waar je vandaan komt en de ontwikkelingen die je hebt doorgemaakt. Het verbindt mensen, teams en doelen.
- Strategize continuously
Het gebruik van een gestructureerde aanpak bij het definiëren en opvolgen van de strategie is voor ons evident, maar dit betekent niet dat strategie in steen gebeiteld is. Wij geloven in een iteratief proces, experimenteren en leren gaandeweg. We stellen bij waar nodig en incorporeren nieuwe inzichten
- Shared joy is double joy
Velen zijn nog geneigd om de strategie een zaak van het topteam te houden. Dit is misschien wel snel en gemakkelijk, maar zal uiteindelijk niet lonend zijn en zal zeker geen organisatorische buy-in opleveren. Verspreid het woord, vertaal de strategie naar de verschillende business lines en stimuleer daadwerkelijk ownership van strategie-uitvoering op alle niveaus. Delen gaat in onze ogen niet over grote zeepkistsessies, maar over kleine dingen in alledaagse gebeurtenissen; woorden die je gebruikt, standaard agendapunten die terugkomen.
- Use of stimulating means is not prohibited
De zogeheten zachte kant van verandering wordt vaak vergeten. Management praat vooral over doelstellingen, biedt allerlei zeer rationele argumenten aan en komt met een berg feiten om aan te tonen dat er toch echt wel noodzaak tot veranderen is.
Als je je ook kan vinden in deze 5 kenmerken van een scherpe en te implementeren strategie, is natuurlijk de volgende vraag; hoe dan?
Het is niet heel moeilijk, maar misschien wel heel spannend. Wij geloven in een proces van strategie ontwikkeling dat draait om de volgende kenmerken;
- Samen; het is een proces dat je samen vormgeeft met medewerkers. Initiatieven en suggesties vooraf ophalen en meenemen in strategische discussies of invulling geven aan thema’s met medewerkers bijvoorbeeld.
- Realistisch en pragmatisch; het is geen theoretisch verhaal of diepgravende analyse, maar de strategie is herkenbaar en realistisch te maken. Het sluit aan bij de dagelijkse praktijk.
- Continu proces; het is niet een kwestie van een paar heisessies, afvinken en door. Het is een proces waarin we continu blijven leren. De kernwaarden en purpose zetten we vast, maar de strategische route om daar te komen, passen we aan n.a.v. inzichten die we op blijven doen.
- Expliciet over toegevoegde waarde; zoals al betoogd, het draait om onderscheidend te zijn en keuzes te maken die anderen niet (kunnen) maken. Iedere medewerker voelt en begrijpt hoe waarde gecreëerd wordt en hoe daar een bijdrage aan te leveren.
- Inspirerend & motiverend; de strategie raakt mensen. Het landt in het hart. Het heeft emotie. Mensen willen hier onderdeel van zijn!
Benieuwd of jouw strategie mensen in beweging zet of dat dit wellicht nog wat vraagt? We kijken graag met je mee; wat heb je al, welke beweging is er en hoe kan je dit nog versterken?
Upane helpt medewerkers en organisaties door het brengen van de menselijke maat (humanizing strategy) omdat we geloven dat mensen het verschil maken. We stellen medewerker & organisatie ontwikkeling centraal. We begeleiden organisaties en individuen bij het realiseren van hun (persoonlijke) bestemming; hoe verhoudt je je tot deze tijd?